Jak si zřídit dálkový přístup do Katastru nemovitostí – praktický návod

V dnešním článku (videu) vám ukážu, jak si zřídit dálkový přístup do katastru nemovitostí, abyste mohli s katastrem pracovat i poté, co katastr některé důležité údaje začne skrývat.

V minulém článku (videu) jsme si řekli, jaké chystá Katastr nemovitostí změny a že bude od června nutné se i pro bezplatné nahlížení do Katastru nemovitostí přihlašovat. Tedy přesněji řečeno, budete-li chtít znát vlastníky nemovitostí nebo účastníky řízení. Jinak pravděpodobně uvidíte jen informace o nemovitostech. Zde si bohužel musíme říci, že jen odhadujeme jaké všechny změny katastr udělá, protože více detailů zatím nebylo zveřejněno. 

K přihlášení do Katastru nemovitostí půjde samozřejmě využít více způsobů, ale dle mého názoru jen jediný stojí za to využívat pro každodenní práci. Tím je dálkový přístup a já vám dnes ukážu přesný postup, jak si takový dálkový přístup zřídit…. A proč si myslím, že jako jediný má smysl? Ke všem ostatním způsobům totiž potřebujete buď nějaký hardwarový klíč, potvrzování pomocí sms nebo prostřednictvím aplikací na telefonu. Dálkový přístup nabízí klasické přihlašování jen pomocí jména a hesla. Takže pokud přijdete náhodně 1x za týden nebo za měsíc s přáním nahlédnout do katastru, najdete si na webu způsob přihlášení, který vám v dané situaci nejvíce vyhovuje a jednorázově se přihlásíte. Pokud ale pracujete s katastrem na denní bázi, bude vás to za chvíli rozčilovat, protože vás katastr bude každých 10 minut odhlašovat.

Celý článek ke stažení najdete zde...

V ADOLu jsme vyvinuli způsob, jak budete moci s katastrem pracovat bezproblémově stejně jako doposud a k tomu právě budete potřebovat dálkový přístup. Dnes si tedy ukážeme, jak si takový dálkový přístup zřídit. Za pár dní vám v dalším článku (videu) ukážu, jak jej můžete používat v praxi.

Pojďme na to.

O dálkový přístup lze požádat jen prostřednictvím speciálního formuláře. Ten je nutné vyplnit, podepsat, ověřit podpis a pak jej doručit na katastr. Pokud byste měli svůj elektronický  podpis, což není tak běžné, tak si ušetříte cestu na poštu, protože ten daný formulář “podepíšete” elektronicky. Já zde nyní ukážu postup, který bude muset podstoupit většina nás, smrtelníků.

Na stránkách Katastru nemovitostí si najdete příslušný formulář s názvem “Běžný (platící) účet ve formátu PDF”. Odkaz najdete zde v článku, pod videem nebo přímo na stránkách katastru nemovitostí. Proč se jedná o placený účet? Dálkový přístup lze totiž použít i na zakoupení výpisu z katastru, nabývacích titulů, cenových údajů apod. My to nicméně dělat nebudeme, protože my se prostřednictvím dálkového přístupu budeme pouze přihlašovat do nahlizenidokn.cuzk.cz, které je bezplatné, ale bude nově vyžadovat přihlášení.

Nemusíte se ani bát, že byste si omylem stáhli nějakou placenou informaci  a pak za to museli platit. Nahlížení do katastru je úplně oddělené od samotného placeného dálkového přístupu. Jak vidíte, přihlašovací stránka i vzhled samotného webu je velmi rozdílný. Navíc, stahujete-li si nějakou placenou informaci, zeptá se vás systém zda si přejete skutečně danou věc objednat a kolik vám případně bude účtováno. Takže nemusíte se bát žádného přehmatu. Základ je pak vždy používat odkaz: nahlizenidokn.cuzk.cz a přihlašování v pravém horním rohu.

Vzhled dálkového přístupu

Vzhled přihlášení do dálkového přístupuVzhled dálkový přístup do KN

Vzhled nahlížení do katastru nemovitostí

Vzhled přihlášení do nahlížení do KNVzhled nahlížení do KN

Jinak nezapomeňte na to, že se vám možná bude hodit přístup nejen pro sebe, jako fyzickou osobu, ale také třeba jako podnikatel nebo pro svoji firmu - tedy právnickou osobu. Pak je nutné si udělat více registrací. To se vyplatí v případě, že potřebujete získávat hodně informací a máte obavu, aby Vás katastr díky tomu neblokoval. Doteď s tím mělo mnoho lidí problémy, že jim katastr blokoval třeba přístup z počítače několik dní nebo týdnů. Je-li vás ve firmě více, tak doporučuji, aby si každý z vás udělal svůj vlastní dálkový přístup. Těch pár minut “papírování” za to stojí.

Celý formulář je nutné vyplnit. Položky jsou asi logické, takže registruji-li firmu, vyplním jméno firmy, sídlo společnosti,  IČ, DIČ (pokud mám)  a číslo účtu firmy. Pokud se registruji jako fyzická osoba, tak naopak vyplňuji jméno, příjmení, adresu trvalého bydliště a nevyplňuji IČ atd. Máte-li vy nebo firma, kterou registrujete, datovou schránku, musíte vyplnit adresu do kolonky IDDS. Číslo účtu je zde pro případ, že byste si skutečně někdy nějaký výstupy kupovali. Velmi důležité jsou pak kontaktní údaje, které si pečlivě zkontrolujte. Na email (nebo do datovky) Vám pak totiž dorazí podklady k aktivaci účtu a na mobil smska s kódem pro první přihlášení. Účtovací období zaškrtněte měsíční, i když je to, jak jsem již říkal, pro nahlížení do katastru zbytečný údaj. Pak už stačí na konci vyplnit datum, místo a podpis, případně razítko.

Registrační formulář - dálkový přístup do KN

Co dál. Nyní je potřeba vyrazit na poštu, kde na vyplněném formuláři ověříte podpis. Buď vy nebo oprávněná osoba jednat za společnost, pokud registrujete firmu, ve které třeba jen pracujete.

Nyní již zbývá doručit daný dokument na Katastr. Zde je několik možností a vy si vyberte tu, která vám přijde nejrozumnější.

  1. Můžete poslat formulář poštou. Je to asi lepší doporučeně, potřebujete v tu chvíli mít obálku, vyplnit adresy a poslat.
  2. Mailem nebo datovkou - nutná elektronická konverze

 

Co je elektronická konverze

Pokud chcete formulář odeslat elektronicky, požádejte na Czechpointu při ověřování podpisů hned o elektronickou konverzi. Už jsem o ní psal na blogu. Pracovnice Czechpointu formulář naskenuje, podepíše svým elektronickým podpisem a tak jej převede do akceptovatelné podoby pro Katastr. Stojí to pár korun a trvá to chvilku.

Tento výstup vám úřednice může:

  1. nahrát na flashku (nikdy jsem nevyužil 🙂
  2. vložit do úschovny (www.czechpoint.cz/uschovna), odkud si pak dokument stáhnete
  3. poslat do Vaší datovky, odkud pak přepošlete na Katastr
  4. rovnou odeslat na Katastrální úřad - tím je vše vyřízeno (datovka katastru: uuaaatg)

 

Jak bych asi postupoval být vámi? Když nemáte datovku, tak bych si nechal dokument uložit do úschovny, ten bych podle návodu, který dostanu, stáhnul do počítače a pak poslal mailem na Katastr. Když datovku máte, nechte si to poslat sobě a přepošlete nebo dejte rovnou poslat na Katastr.

Za pár dní vám přijde email/datovka s názvem “Uvolnění zákaznického účtu pro dálkový přístup ke katastru nemovitostí”. Jedná se o informativní email/datovku s dalšími informacemi, ale vy ještě musíte počkat na další zprávu, ve které dostane přihlašovací jméno. Tento mail/datovka/dopis poštou vás informuje, že vám byl dálkový přístup zřízen a obdržíte číslo zákaznického účtu a přihlašovací jméno.

Teď už si stačí vytvořit heslo a je hotovo. K tomu je nutné navštívit, alespoň jedenkrát, stránku dálkového přístupu:  https://www.cuzk.cz/aplikace-dp a kliknout na “Přístup pro registrované uživatele” a pak na “Vytvořit/obnovit zapomenuté heslo”. Do políček uvedete přihlašovací jméno a registrační email, který jste uvedli v žádosti. Na email vám pak přijde odkaz na vytvoření nového hesla. Heslo si vytvoříte, uložíte a je to. Pro potvrzení nicméně budete potřebovat jednorázový kód, který vám přijde smskou na telefonní číslo uvedené v žádosti.

Katastr má poměrně komplikované parametry na vytvoření hesla, tak si dávejte pozor, abyste je splnili a hlavně si hned heslo někam uložte (hesla, lastpass apod.) nebo zapište.

Tradá… a jsme na konci!

Možná se vám to celé zdá nyní velice komplikované, ale nemějte strach. Když začnete, tak pak ostatní kroky automaticky navazují a celé se to dá skutečně projít za pár minut. Tedy nepočítám-li do toho návštěvu pošty.

Rychlý návod (shrnutí):

 

Vyplňte formulář, vytiskněte jej, jděte na poštu, formulář ověřte, udělejte z něho elektronickou konverzi a požádejte, aby dokument odeslali na datovku Katastru (uuaaatg). Až Vám následně přijde email/datovka s přihlašovacím jménem, následujte pokyny v emailu a za pár minut máte hotovo.

Sdílejte článek na sociálních sítích
 
 
  

1 Reakce

  1. Pan nemá pravdu v tom, že pokud máte datovou schránku, stačí pouze dokument nascanovat i bez podpisu a poslat tento dokument datovou schránkou. Už vlastní zaslání pomocí svoji datové schránky se bere jako zaslání dokumentů s ověřeným podpisem. Už při zřízení datové schránky je vaše totožnost na poště ověřená. Už vlastní doručení i nepodepsané ho dokumentů má váhu jako doručení papíru s overen podpisem. Tomuto autor vůbec nerozumí.

Napište komentář

Menu
ADOL
Přihlášení